معرفی همزن های آزمایشگاهی

۴ بازديد

همزن آزمایشگاهی یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که نمونه‌ها را در کمترین زمان ممکن و با حفظ استانداردهای بالا در پاکیزگی با یکدیگر مخلوط می‌کند. روش کار با همزن آزمایشگاهی یک روش ایمن و انعطاف پذیر است و برای کارهای آزمایشگاهی مختلف انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن ها می‌پردازیم. از همزن‌های آزمایشگاهی  زمانی استفاده می‌کنند که بخواهند ادغامی یک‌دست و یکنواخت از دو نمونه متفاوت داشته‌باشند.


کاربرد دستگاه همزن

همزن آزمایشگاهی یک وسیله برای گرم کردن مواد، خنک کردن آن ها و برهم‌کنششان می‌باشد. بنابراین در صنایعی که نیاز است چند مایع با هم ترکیب شوند، مانند: صنایع داروسازی، صنایع رنگ‌سازی و شیمی از این دستگاه استفاده می‌کنند. این دستگاه اکثرا  برقی است تا سرعت انجام کار را بالا ببرد ولی مدل‌های دستی آن هم برای مواقعی که نیاز است نمونه به آرامی هم بخورد وجود دارد.

انواع همزن های آزمایشگاهی

قبل از اینکه همزن آزمایشگاهی برای خود تهیه کنید، ببینید برای چه کاری به همزن نیاز دارید. برای تهیه یک همزن مناسب برای آزمایشگاه خود ابتدا باید با انواع همزن‌های آزمایشگاهی آشنا شوید.

همزن مکانیکی

زمانی که بخواهیم مایعات را با دور چرخش و یک زمان ترکیب و ادغام کنیم از همزن مکانیکی استفاده می‌کنیم. همزن های مکانیکی دارای سه نوع پره می‌باشند.
پره‌های پارویی ساده: از مدل‌های دیگر ارزان‌تر است و طیف وسیعی از گرانروی‌ها را در بر می‌گیرد. 
پره های‌ملخی: وقتی همزن خاموش می‌شود ذرات جامد در کف ظرف باقی می‌ماند. دارای چرخشی محوری است و مناسب مایعاتی با گرانروی کم می‌باشد.
پره های توربینی: پره‌هایی با چرخش قدرتمند است و مناسب مایعاتی با گرانروی کم می‌باشد.

 
همزن مغناطیسی

زمانی که قصد داشته باشید علاوه بر ترکیب دو مایع آن دو را گرم نیز بکنید بهترین انتخاب همزن مغناطیسی است. در این روش  از یک میله به اسمstir bar  استفاده می‌شود. این میله را درون ظرف ارلن می‌گذارند و بعد ظرف ارلن را بر روی همزن مغناطیسی قرار می دهند. با چرخیدن صفحه همزن مغناطیسی مایعات درن ظرف نیز باهم ترکیب شده و یکدست می‌شوند.

 

همزن شیشه ایی

یک همزن شیشه‌ایی با مقاومت بسیار بالا در مقابل ضربه، آسیب و شکستن است چون جنس از بوروسیلیکات و پلی پروپیلن ساخته شده است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.